piątek, 18 stycznia 2013

Route 66 - cz.XII i ostatnia (Las Vegas - Santa Monica)

Ostatni etap, ostatnie 500km Drogi 66. Dziesiatki kilometrów pustynnego pejzażu (jesteśmy w okolicy pustyni Mojave). Tego typu widoki mieliśmy już okazję obejrzec po drodze wiele razy, tak że w niewielkiej miejscowości Yermo niedaleko miasta Barstow zatrzymaliśmy się a obiad. Wybraliśmy restaurację Peggy Sue’s 50’s Dinner. Kuriozalne wejście w formie szafy grającej i typowe pastelowe kolory z lat 50-tych pozwalały przypuszczać co możemy zastać wewnątrz. Tak też się stało. W środku wszystko z tamtej epoki, od strojów kelnerek, poprzez dekoracje aż do menu. Duże smaczne porcje, typowo amerykańskie (hamburgery, frytki, krwisty stek, piwo) może tylko trochę droższe w porównaniu z innymi tego typu miejscami. Stamtąd ruszyliśmy w kierunku Los Angeles.
restauracja Peggy Sue's

główne wejście

Autostrada zaczynała robić się coraz szersza, coraz wiecej pasów i ruch zwiekszał sie z każdym kilometrem. Powoli ale jednak poruszalismy sie.  Wjeżdżajac do Los Angeles autostrada poszerzyła sie do 8 pasów w każdym kierunku. Bez zatrzymywaniania się dojechaliśmy do naszego hotelu i...jakaż różnica. Jeszcze byliśmy pod wrażeniem luksusowego hotelu w Las Vegas a tu znalezliśmy się nagle w typowym motelu dla komiwojażerów, jak z amerykańskiego filmu z lat 60-tych. Mały pokój, łazienka może z 1,5m², wyblakłe ściany nie malowane chyba od otwarcia hotelu, na dodatek małe okno z widokiem na ganek przez który wszyscy goście musieli przechodzić aby dostać się do swoich pokojów i swiatło, które mogło by być bez kłopotu używane podczas nalotów w czasach II wojny światowej, ciemno jak w d....  u murz....przepraszam - przysłowiowego  afro-amerykanina. Nie można powiedzieć żeby było brudno ale wszysko było już bardzo zużyte. Dobre czasy ten hotel miał już dawno za sobą i potrzebował pilnie generalnego remontu. Pozostawiliśmy nasze bagaże i wyjechaliśmy na miasto żeby się trochę zorientować w które jego cześci się znajdujemy. Los Angeles samo w sobie nie jest miastem atrakcyjnym, owszem sa ładne i luksusowe dzielnice rezydencyjne ale są one dość oddalone od centrum. Odległości są duże i jest duży ruch ale jakoś specjalnie nie ma korków. Powoli, ale wszystko sie rusza. Zwiedzanie miasta pozostawiliśmy na dzień następny i zdecydowaliśmy się na kolację w restauracji Bubba Gump Shrimp Co. Pamiętacie napewno film „Forrest Gump”, jego historia jest prawdziwa tak jak i ta restauracja, którą można na filmie rozpoznać. Bardzo smaczne owoce morza, duże porcje i rozsądne ceny a na dodatek pięknie położona, nad samym brzegiem Pacyfiku. Po kolacji już tylko hotel i łóżko. Wczesnie rano, jak przystało na prawdziwych turystów wyruszyliśmy po obowiązkowe zdjęcie wzgórza ze słynnym napisem ”HOLLYWOOD”. Droga do niego jest bardzo wąska i bardzo kręta. Po „zdobyciu” pamiątkowego zdjęcia, udaliśmy się na poszukiwanie słynnego Sunset Boulevard, ulicy gdzie słynne gwiazdy „dostają” swoje gwiazdki na chodniku, a tak naprawdę to je sobie kupują za ponad 100 tys. dolarów. Gubiąc sie kilka razy po drodze dotarliśmy w końcu na miejsce. Mnóstwo ludzi, jeszcze więcej aparatów fotograficznych (japończycy, oni nie robią zdjeć, oni strzelają jak z karabinu maszynowego do wszystkiego) i mnóstwo gwiazd, oczywiście tych na chodniku. Jeszcze tylko zdjęcie przy Kodak Theatre (tam gdzie rozdają słynne Oskary) i skierowaliśmy się do końcowego punktu Route 66, który znajduje się na molo w Santa Monica (w obrębie wielkiego Los Angeles).
w drodze na słynne hollywodzkie wzgórze

Hollywood

Sunset Boulevard - chodnik gwiazd

Teatr Kodak - to tu właśnie "rozdają" Oscary

Ciekawostką jest, że ruta zaczyna się na molo w Chicago i kończy też na molo w Santa Monica.  Muszę przyznać z reką na sercu, że a widok znaku oznaczającego koniec Drogi 66 rozczuliłem się jak małe dziecko. Dobiegła końca podróż o której marzyłem od lat, spełnienie czegoś co się wydawało nieosiągalne, właśnie to -  spełnienie marzenia. I tu stałem, z dwoma PRZYJACIÓŁMI, pod TYM znakiem, z tysiącami zdjęć zrobionymi po drodze aby zachowac w pamięci ten spełniony sen. Na samym końcu mola znajduje się ostatni ”oficjalny” sklep Route 66 z dedykacją dla Roberta Waldmire’a, prawdziwej ikony tej historycznej trasy, o którym wspominałem przy okazji wizyty w mieście Pontiac (tu)
Pacyfik - plaża w Santa Monica

Santa Monica

molo w Santa Monica

Lunapark dla najmłodszych na molo

hurraaa! dopięliśmy swego!

ostatni sklep na Route 66 - w hołdzie Robertowi Waldmire

Przypadek sprawił, że tuż obok sklepu na samym końcu mola stał zaparkowany radiowóz policji z Santa Monica. Zła reputacja jaka generalnie panuje wokół amerykańskiej policji absolutnie nie odzwierciedla rzeczywistości. Zawsze czujni, pomocni, sympatyczni, chętni udzielenia porady, takich wlaśnie spotkaliśmy przejeżdżajac tysiące kilometrów, przez małe wioski, osady, miasteczka i wielkie miasta. Niestety środki masowego przekazu i internet są poteżną bronią, potrafiącą odizolowane przypadki przedstawić w sposób, jak gdyby były one nagminnymi, a tak wcale nie jest.
amerykańska policja - No Problem

Skończyła sie nasza podróz, od wybrzeża do wybrzeża, ze wschodu na zachód. Jak już wspominałem, przemierzyliśmy w ciąagu 18 dni prawie 6 tys. Kilometrów i każdy z nich pozostanie w mojej pamięci, a jeśli ta zawiedzie to pozostaną mi moi towarzysze pordóży i karty pamięci aparatu fotograficznego z ponad 4-ma tysiacami zdjeć aby mi o tym przypomnieć. Pozostaje mi tylko podziękować a Jorge i Pablo za ich wspaniałe towarzystwo i cierplowość i za to, że nie zrzucili mnie na dno Wielkiego Kanionu za wszystkie moje zrzędzenia i ”humory” w wiekszości przypadków nieuzasadnione. I Wam wszystkim, którzy znaleźliście chwilkę czasu, żeby wejść na ten blog i trochę poczytać o moich doświadczeniach z podróży, niektórzy znajdując nawet moment na pozostawienie komentarza. Dzięki wszystkim i...do następnej podróży. Obiecuje, że aby Was nie zanudzić nie będzie ona miala już nic wspólnego z USA.